Branża e-commerce pobija rekordy popularności
W ostatnim czasie zakupy przez Internet stały się popularniejsze niż kiedykolwiek, a na rynku e-commerce utrzymuje się tendencja wzrostowa. Konsumenci wybierają przede wszystkim leki i kosmetyki z e-aptek, produkty spożywcze oraz suplementy diety. Na popularności zyskują również sprzęty elektroniczne, produkty dla domu i ogrodu oraz zabawki dziecięce.
W związku ze zmianą trybu życia i częstszym przebywaniem w domach wymuszonym przez pandemię, nawyki zakupowe konsumentów w ostatnim okresie również uległy przemianie. Wiele osób po raz pierwszy zdecydowało się zakupy on-line i nie dotyczy to tylko produktów pierwszej potrzeby, ale też wirtualnych aktywności, które wcześniej realizowane były „na żywo”.
Osobom, które już wcześniej dokonywały zakupów on-line, przyszło to dużo łatwiej. Aż 70% osób w trakcie trwania kwarantanny zdecydowało się zapatrzyć w produkty spożywcze, leki, środki higieniczne, czy produkty dla dzieci i zwierząt domowych. Mniejszym zainteresowaniem natomiast cieszą się zakupy odzieżowe i kupowanie biżuterii – spadki powyżej 15%.
Punkt widzenia biznesu
Inne preferencje klientów znalazły również obicie w biznesie. Przedsiębiorstwa, które działały przed pandemią w sieci i umożliwiły dostawę produktów lub usług do domu, zdecydowanie szybciej poradziły sobie ze zmianą i dynamicznie odpowiedziały na zwiększone zapotrzebowanie e-zakupami. Dla tych, którzy nie byli jeszcze na to gotowi, sytuacja daje do myślenia na przyszłość, pokazuje bowiem, jak ważne jest zapewnienie klientom wielu kanałów dostępu do usług.
Do produktów, które odnotowały największe wzrosty sprzedaży przez Internet, należą:
- środki higieny, środki odkażające, rękawiczki, maseczki i inne – wynika to oczywiście z zaleceń, które obejmują dokładną dezynfekcję dłoni, domu oraz miejsca pracy;
- przedmioty dla domu i ogrodu – wiele osób spędza dużo czasu w domu i chętnie kupuje to, co konieczne, aby ten czas umilić;
- konsole i automaty – zwiększyło się zainteresowanie grami i spędzaniem czasu na rozrywce;
- branża dziecięca – zamknięcie żłobków, przedszkoli i szkół spowodowało powstanie nowych potrzeb dla rodzin;
- sprzęt komputerowy – jest to wynik przeniesienia się wielu osób z pracą do domu, dlatego też firmy masowo zamawiają dla swoich zdalnych pracowników laptopy, klawiatury, myszki, a także kamery internetowe.
Ta nagła zmiana sytuacji na rynku jest niewątpliwie korzystna dla przedstawicieli powyższych branż. Nie można spodziewać się jednak, że trend ten utrzyma się po pandemii. Oprócz przedmiotów pierwszej potrzeby, zakupy np. sprzętów elektronicznych zanotują najprawdopodobniej spadek, gdyż ich popularność ma raczej charakter okazjonalny.
Jak szybko sprzedawać on-line?
W jaki sposób wykorzystać trendy panujące na rynku i szybko wprowadzić swoje produkty do świata on-line? Ratunkiem może być tu sprzedaż za pomocą globalnych marketplace’ów, takich jak Amazon, Ebay, Zalando, czy dobrze znanych polskich serwisów – Allegro.
W ciągu ostatnich miesięcy Allegro uruchomiło kilka projektów, które mają na celu wspieranie przedsiębiorców w trakcie pandemii. Oferuje Pakiet dla Sprzedających, który pomaga małym biznesom przetrwać w trudniejszych warunkach lub rozpocząć działalność w serwisie. W ramach Pakietu przedstawiciele firm będą mogli m.in. przedłużyć okres zapłaty prowizji, skorzystać z pożyczki z 3% zwrotem, a dla nowych użytkowników przewidziana jest rezygnacja z pobierania jakichkolwiek opłat na okres do 31 lipca. Dodatkowo bezpłatna dostawa z Allegro Smart! zapewnia wsparcie zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom.
Na razie badania ujawniają, że konsumenci na świecie nie spodziewają się wznowić zakupów w sklepach stacjonarnych jeszcze przez jakiś czas po pandemii i złagodzeniu obostrzeń. Mamy więc do czynienia z możliwymi długotrwałymi zmianami zachowań społecznych na świecie, a co za tym idzie, konieczna jest szybka reakcja przedsiębiorców na te trendy i digitalizacja wielu biznesów.